Orient Express

Logo MTD.jpg (632418 bytes)

 

Voorstelling MTD

Kalender

Activiteiten

          Goes

          Brasschaat

          Open Monumenten

          Orient Express

          Euromodelbouw

Nieuws

Clubbanen

HO-baan - gelijkstroom

HO-baan - wisselstroom      

N-baan                

O-baan

Z-baan

Privé-banen

Tips & Tricks

Contactadressen

Links

Gastenboek

 

Welkom aan boord van de Orient Express………

 

 

Op zaterdag 8 september was ik uitgenodigd om een rit te maken met de “Orient Express”. Een gelegenheid die geen enkele treinfanaat laat liggen.

Die bewuste zaterdag moesten wij om 8 uur stipt in het Zuidstation in Brussel aanwezig zijn. Wij kregen eerst een uitgebreid ontbijt en mochten daarna instappen in de “Thalys” die ons van Brussel naar Parijs zou brengen. Om 8:40 vertrok hij of beter gezegd gleed hij vooruit over de sporen en de eerste ervaring die men heeft houdt het midden tussen vliegen en treinrijden. Nooit heb ik een dergelijke ervaring gehad. Ik had de indruk dat de trein niet snel ging. Maar toen ik naar buiten keek en zag hoe snel wij al het andere verkeer voorbij staken, had ik maar eerst het besef hoe snel wij reden.

Om 10:05 reden wij Paris-Nord binnen. Aan de andere kant van het perron stonden de wagons van de “Orient Express” ons reeds op te wachten. We liepen over de rode loper tot bij de eerste wagon en mochten zo door alle negen wagons wandelen. Wat we zagen was prachtig. Elke wagon was gerestaureerd en hersteld in zijn originele rijkdom. Deze wagons werden wel aangepast zodat ze van modern hedendaags comfort voorzien zijn en ook kunnen rijden aan 160km/u.

Wie “Orient Express” zegt denkt ook aan Agatha Christie en aan Hercules Poirot. Hij was dan ook aanwezig en gaf het geheel een mysterieuse indruk. Een Jazz-band speelde er lustig op los en ondertussen genoten wij van de champagne en van de overheerlijke hapjes.

Rond 11 uur werd dan de locomotief voorgereden. Dit was wel een ontgoocheling. We hadden gerekend op een mooie stomer, maar in de plaats kregen we een hedendaagse Franse elektrische locomotief nr 16022. Tijdens de rit naar Brussel werd er een rijk gevuld menu geserveerd. Rond 14:30 kwamen we dan terug in Brussel aan. Tevreden over de opgedane ervaringen.

Voor de smulpapen onder ons, geef ik u het menu:

 

Médaillon de Foie Gras et sa Fleur de Capucine

.

Filet de Pintade au Poivre Vert sur Etuvée de Céleri

Pâtes Fraîches au Basilic

Eventail de Courgettes

.

Assortiment de Fromages de France

.

Délice des Tsars et des Stars

.

Café et Truffes

 

Een klein historisch overzicht:

Op 5 december 1876 ontstond het nieuwe baanbrekende idee: Europa zonder grenzen.

Inderdaad, onder impuls van de Belg Georges Nagelmackers, ontstond de “Compagnie Internationale des Wagons-Lits”. Op 4 oktober 1883 ondernam de legendarische “Orient Express” zijn eerste reis van Parijs (Gare de Strasbourg) naar Istamboel. Tijdens de jaren 1925 tot 1930 kregen beroemde artiesten zoals: René Prou, Paul Nelson en René Lalique de opdracht om elke wagon te decoreren. Deze trein vervoerde politiekers, diplomaten, financiers en kunstenaars.

Er werden negen wagens gerestaureerd en aangepast aan de huidige technische normen en aan de normen van hedendaags comfort.

 

Marc Steel.

IM000562.JPG (111904 bytes)    IM000563.JPG (105070 bytes)    IM000564.JPG (91411 bytes)

IM000567.JPG (108368 bytes)    IM000569.JPG (122981 bytes)    IM000572.JPG (101378 bytes)

IM000560.JPG (108013 bytes)     IM000579.JPG (100377 bytes)     IM000582.JPG (98459 bytes)