Z-baan
op de 2de verdieping wordt er door Gérard, Denis en Dirk volop gewerkt aan een nieuwe Z-baan.
ziehier de beschrijving:
De Z-baan (1/220 – MiniClub) draagt de naam “BAEHRECHUM”.
Het is een modulebaan uit drie delen van elk 120 x 60 cm (totale lengte
dus 3,60 m). Het rijvlak ligt ongeveer 130 cm boven de vloer.
Wij hebben ons niet vastgepind op een bepaalde periode, we binden ons
niet aan een specifieke nationaliteit (qua materieel) en wij hebben niet
voor een specifiek landschappelijk voorbeeld gekozen (al is de
uitwerking een licht heuvelachtig terrein). Sommige elementen zijn dan
ook louter aan onze fantasie ontsproten. Op deze manier maken wij ook
geen ‘fouten’ tegen de realiteit.
Het verkeer gebeurt op het rechter spoor.
Wij willen alleen ‘mooie’ treincombinaties in een ‘reëel aanvaardbaar’
landschap brengen, met hier en daar een ‘leuke’ detailscène.
Het gaat om een dubbel ovaal, te bedienen door twee personen, maar de
bediening door één persoon kan zonodig ook. Elke rijrichting is in
principe te beschouwen als een afzonderlijk/zelfstandig geheel. De
bediening gebeurt aan de achterzijde op een zeer klassieke (volledig
analoge) wijze.
De achterzijde van de ovalen zijn voor het publiek onzichtbaar. Daar is
er voor elke rijrichting een schaduwstation met 3 sporen, verdeeld in 5
parkeersecties (op 2 sporen) en 1 doorgaand spoor.
Aan de voorzijde is er een dubbelsporige hoofdbaan.
Aan de linkerzijde is er een aftakking naar een station voor lokaal
verkeer. Dit station ligt wel geheel naast en volledig weg van het
doorgaande spoor.
Beide rijrichtingen hebben ook een goederen/industrieel gedeelte. Aan de
linkerzijde is dat een vrij traditionele goederenkoer naast het station
voor personenverkeer, bestaande uit twee kopsporen. Eventueel rangeren
gebeurt hier over één perronspoor. Deze goederenkoer wordt bediend door
de ‘binnenbaan’ (de rijrichting van rechts naar links). Aan de
rechterkant is er de laadzone van een steengroeve met een
steenbreekinstallatie. Twee laadsporen en één rangeerspoor, bediend
vanaf de ‘buitenbaan’ (rijrichting van links naar rechts).
Centraal is er een kleine brug over een waterloop, die aan de
achterzijde ontstaat uit een waterval. Langs de oever is er plaats voor
landbouw (= een weide met koeien) en recreatie (= enkele
wildkampeerders).
De hoofdbaan ligt onder rijdraad (een eigen fabricaat uit zeer fijne
elastiekdraad), waardoor elektrische tractie voor snelle en of zwaardere
treinen mogelijk is.
Het station en de goederen/industriële sporen zijn niet onder draad
gebracht. Daar is dus enkel diesel- (en/of stoom-) tractie mogelijk.
Momenteel bevindt de afwerking zich in de laatste fase.
verantwoordelijke voor deze baan:
Gérard Blaaubeen GSM: +32 (479) 221621
e-mail:
gerard@mtdtreinenclub.be